En musiker i form er en god musiker

Det er viktig å være i form. Også for musikere. Og kanskje sepsielt for musikere. En konsert kan være en ekstrem energiutladning, og hvis man ikke er i ordentlig form, så tar det lengre tid å komme til hektene igjen. Og jo bedre form du er i, jo mer kan du gi på scenen.

Trening bra for musikere

Overskriften er vel egentlig en selvfølge. Men trening gjør mange gode ting for en musiker. Man får bedre kontakt med kroppen sin, og man får mer lyst til å være kroppslig i alt mulig annet. Man kan si at den kroppslige delene kommer opp i et høyere gir. Og det får følger for hvordan du kommunikerer med andre på. Det kan for eksempel være selve kroppspråket ditt, altså den måten du kommunikerer på, og den måten du spiller på. Det kan ha stor betydning for dine medmusikere, da det kan bli lettere for dem å avlese deg på scenen. Og selvfølgelig får du det bedre når du føler deg i form, og ikke behøver å forholde deg til dine eventuelle skavanker. Det beste vile jo selvfølgelig være at de forsvinner helt.

Den fysiologiske biten

Hvis man kun tenker fysiologisk, så får du en bedre utholdenhet i musklene dine ved trening. Du blir sterkere, noe som helt sikkert kan merkes på hvor lang tid du bruker på å øve. Du kan holde på i lengre tid, uten at du får muskel- og leddsmerter. Dessuten holder du slike problemer på avstand i lengre tid fremover.

Sangere og blåsere kan også ha stor nytte av å trene. Spesielt trening som er basert på å få opp pulsen og pusten. Noen økter på en spinningsykkel om uka for eksempel, kan gjøre underverker for kondisjonen. Gjennom slik trening får man bedre kontakt til pusten sin, med alt hva det innebærer. Et dypere innpust, et lengre aktivt utpust som hjelper til støtten som er utrolig viktig for denne typen musikere. Man får også en kortere reaksjonstid av diafragma som forkorter innpustfasen.

Det kan også hende du er typen som alltid har massevis av energi. Kanskje du skal bli bedre kjent med den andre siden av deg selv. Den siden som sier at hvis jeg nå lærer å stresse mindre med grounding og avspenningsøvelser, så gir kanskje den siden av meg selv et spark i den riktige retningen for å bli en bedre musiker.

Hva profesjonelle musikere skal være oppmerksomme på

Det er veldig forskjellig fra musiker til musiker, hva man skal være oppmerksom på. Men den aller mest alminnelige skaden er betennelse i senene. Dette er spesielt utbredt blant strengeinstrumentalistene. Noen er dessuten ekstra disponert for slike skader, og de må virkelig ta ansvar for å holde tilstanden nede med øvelser, massasje, selvbehandling av triggerpunkter, osv. Det er viktig å kontinuerlig gjøre slike øvelser innen det blir for alvorlig, og man blir nødt til å ta en pause fra musikerlivet.

Hvordan man unngår skader

Man unngår skader ved å reagere på kroppens signaler i tide. Det høres kanskje ut som en klisjé, men mange ignorerer kroppens signaler fordi man har det for travelt. Man tenker, at det sikkert går over i morgen. Eller…jeg skal bare bli ferdig med spillejobbene denne helga, og så har jeg fri noen dager. Hvis man i stedet brukte 10-15 minutter på trening og litt selvbehandling, så vil man som oftest kunne holde irritasjonen nede. Ved å trene med jevne mellomrom, så vil man til sist merke at det blir lengre og lengre mellom de gangene man merker noe. Og man føler seg sterkere psykisk og fysisk ved å ha kontrollen over kroppen sin, og ikke omvendt.